هوش تجاری (بخش اول - تعاریف بنیادی هوش تجاری)
هوش تجاری رویکردی استراتژیک است برای : هدفگذاری به صورت سیستماتیک، ردیابی، مخابره و نهایتا ترجمه سیگنالها و علائم ضعیف کسب و کار به یکسری اطلاعات کاربردی که اساس تصمیمگیری های استراتژیک شوند.
هوش تجاری به عنوان تغییر شکل دهنده آگاه و روشمند است، که دادههای مختلف را از منابع مختلف داده دریافت، و به شکلهای جدید تغییر میدهد تا اطلاع نتیجهگرا و تجاری را فراهم کند.
هوش تجاری شامل تمام ابزارهای اطلاعاتی و تکنیکی جهت تحلیل دانش و اطلاعات در دسترس یک شرکت است و به طور کلی عبارتست از : دسترسی، تجزیه و تحلیل و فراهمآوردن دادههای تجاری برای کاربران در یک بنگاه تجاری است.
هوش تجاری هنر بدست آوردن مزیت تجاری و رقابتی از دادهها است.
هوش تجاری مجموعهای است از مفاهیم، روشها، و فرایندهای برای بهبود تصمیمهای تجاری که اطلاعات بدست آمده از چندین منبع اطلاعاتی را مورد بهرهبرداری قرار داده و از تجارب افراد خبره و برخی فرضیات استفاده میکند تا به پرورش درکی درست از تجارت پویا نایل آید.
هوش تجاری به مهارتها، تکنولوژیها، برنامهها و روشهائی اطلاق میشود که به فهم بهتر کسب و کار و مسائل بازرگانی مربوط به آن کمک می نماید.
هوش تجاری اغلب به بهره برداری بهتر از تصمیمات کسب و کار تعبیر میگردد. بنابراین سیستم هوش تجاری می تواند "سیستمهای پشتیبان تصمیم" نامیده میشود.
منابع و مآخذ:
کتاب هوش تجاری در کسب و کار : محمد جعفر تارخ، حسین مهاجری
کتاب هوش استراتژیک : محمد جعفر تارخ، فردوس حاتمی
کتاب سیستم های اطلاعات مدیریت: رامین مولاناپور، فرزاد حبیبی پور، مهران کرمی
کتاب مرجع کامل بازاریابی الکترونیکی: یعقوب فرجامی، رامین مولاناپور، مهران کرمی
کتاب هوش تجاری با رویکرد مدیریتی: محمدرحیم اسفیدانی، روح اله نوری، بهناز بهادری فر
کتاب مبانی تجارت الکترونیکی و سیستم های هوشمند : محمدرضا شیخ بهائی
کتاب کسب و کار الکترونیکی با رویکرد سیستم های اطلاعاتی : محمدرضا شیخ بهائی