هوش تجاری (بخش چهارم - هوش تجاری و مدیریت ریسک)
اغلب سازمان ها در بیان کمی ریسک ناتوانند و اساس متعارفی برای ارزیابی ریسک های بوجود آمده ندارند. هدف از هوش تجاری در این بخش حذف تمام ریسک های موثر در یک فرایند نیست بلکه حذف چالش های مرتبط با در دسترس بودن اطلاعات به نحو مناسب ، به موقع و سازگار برای جلوگیری از پیامدهای ریسک است. فقدان بینش در مدیریت ریسک های مختلف می تواند منجر به شکست شود که با بهره مندی و به کار گیری ابزارهای هوش تجاری برای پایش مخاطرات و تهدیدها در سازمان امکان جلوگیری از این اتفاق ها وجود دارد.
هوش تجاری تجزیه و تحلیل داده را با ابزارهای تصمیم گیری برای ارائه اطلاعات واقعی به افراد صاحب نظر در سراسر سازمان با هدف بهبود تصمیمات استراتژیک و تاکتیکی ، یکپارچه می نماید.
تجربه به عنوان راه اصلی غلبه بر دشواری های حاصل از ریسک شناخته شده است که در اکثر موارد در سازمان ها/شرکت ها مراحل شناسائی و دسته بندی ریسک صورت می پذیرد ولی در ضبط ، مدیریت و ارزیابی ریسک در مدت اجرا کمبود وجود دارد.
روش های مورد استفاده برای حل ریسک :
- تخصیص ریسک به افراد مسئول
- برنامه ریزی اثر ریسک
- مدیریت اثر ریسک
- پیاده سازی راه حل های کاهش ریسک
- بروز رسانی برنامه ریزی ریسک
- گزارش گیری پیشرفت مدیریت ریسک
- مستندسازی ریسک
هوش تجاری با کمک تکنیک های هوشمند پردازش اطلاعات ، اتفاقات در حال وقوع در سازمان را به کاربران اطلاع می دهد و در پیگیری اجرای تجزیه و تحلیل افشای مکان ، تجزیه و تحلیل ریسک ، تجزیه و تحلیل کاهش ریسک و ... یاری می رساند
محاسبه سریع و دقیق تجزیه و تحلیل ریسک می تواند توسط هوش تجاری به صورت خودکار انجام گردد، در زمینه مدیریت ریسک استفاده از تکنیک های هوش تجاری به عنوان مجموعه ای از ابزارها که از تصمیم بهتر پشتیبانی می کند برای تجزیه و تحلیل ریسک توصیه می گردد.
اهداف مدیریت ریسک :
- جمع آوری و مدیریت داده های مرتبط با ریسک شامل ارزیابی عدم قطعیت داده ، ساخت مدل ریاضی ، وابستگی های پیچیده بین رویدادها و توسعه برنامه ریزی پاسخگو
- تعامل موثر با پارامترها و نتایج مدل سازی ریسک از طریق داشبورد ، تجزیه و تحلیل سناریو و ...
- وضع سیاست های قابل اجرا برای کنترل دوره عمر داده های ریسک
- فواید سیستم مدیریت ریسک همه شمول و سازگار
- بینش وسیع تری نسبت به محرک ها و شاخص های کلیدی ریسک
- افزایش بهره وری عملیاتی
- بهبود خدمات و رضایت بیشتر مشتریان
- کاهش ظهور ریسک
- بهبود تصمیم گیری استراتژیک
روش های تجزیه و تحلیل ریسک :
تجزیه و تحلیل درخت خطا ، طوفان فکری ، تجزیه و تحلیل سناریو ، دلفی ، روش مونت کارلو ، فرآیند سلسله مراتبی تحلیل ، تجزیه و تحلیل فازی ریسک ، تجزیه و تحلیل احتمالی ریسک ، تجزیه و تحلیل ریسک مبتنی بر اعتبار ، ماتریس ریسک.
هوش تجاری بلادرنگ
تحلیل بلادرنگ فرآیندهای تجاری در اصل یک معماری مبتنی بر عامل های هوشمند برای پشتیبانی از فرآیند هوش تجاری ارائه شده است تا به کمک آن بتوان تاخیر زمان تصمیم گیری را به صفر رسانید در نتیجه این معماری مبتنی بر چرخه تصمیم مدیریت فعالیت های تجاری (BAM) است که پیامد آن کاهش زمان واکنش به تغییرات است.
منابع و مآخذ:
کتاب هوش تجاری در کسب و کار : محمد جعفر تارخ، حسین مهاجری
کتاب هوش استراتژیک : محمد جعفر تارخ، فردوس حاتمی
کتاب سیستم های اطلاعات مدیریت: رامین مولاناپور، فرزاد حبیبی پور، مهران کرمی
کتاب مرجع کامل بازاریابی الکترونیکی: یعقوب فرجامی، رامین مولاناپور، مهران کرمی
کتاب هوش تجاری با رویکرد مدیریتی: محمدرحیم اسفیدانی، روح اله نوری، بهناز بهادری فر
کتاب مبانی تجارت الکترونیکی و سیستم های هوشمند : محمدرضا شیخ بهائی
کتاب کسب و کار الکترونیکی با رویکرد سیستم های اطلاعاتی : محمدرضا شیخ بهائی