هوش تجاری ( بخش دوم - محورهای اصلی هوش تجاری)
محورهای اصلی هوش تجاری عبارتند از :
مشتریان : هوش تجاری به کسب و کار در شناخت بهتر و درکی صحیح تر از مشتریان خود یاری می رساند، تا با در نظر گرفتن الویت های آنان ، کسب و کار بتواند خود را با تقاضاهای مشتریان وفق دهد.
رقبا : کسب وفاداری در مشتریان تنها به ارائه تجارت مورد پسند مشتریان محدود نمی شود بلکه بنگاه ها و شرکت ها ناچار هستند که با رقیبان خود نیز رقابت نموده و دائما مشتریان را از یکدیگر بربایند. هوش تجاری می تواند تجارت را در تعیین استراتژیهای رقبایش برای ربودن مشتریان آن؛ و نیز تمایز از دیگران کمک کرده و بر پایه رشد موثر و جذب مشتریان سودآور یاری رساند.
شرکاء تجاری : کسب اطمینان از اینکه تمام شرکای تجاری وابسته به شما با تجارت شما در تعادل هستند بسیار ضروری است. داشتن تامین کننده که قادر نیست جوابگوی تقاضای تجارت باشد و یا داشتن پیمانکاری که سطح خدمات مناسبی را ارائه نمیدهد و عدم حمایت مطمئن از کسب و کار در هنگام بروز مشکلات از دلایل شکست کسب وکار است
محیط اقتصادی : راه دیگیری که هوش تجاری می تواند به یک سازمان کمک نماید، مدنظر قرار دادن و بکارگیری شاخصهای کلیدی اقتصادی مانند مخارج مصرف کننده، تورم، بیکاری، شکوفائی های اقتصادی و رکودها و ... است.
کارکردها (عملیات) درون سازمانی : هوش تجاری برای سنجش و اندازه گیری وضعیت کسب و کار سازمان و نیز تمام اجزای تشکیل دهنده آن بسیار لازم و ضروری است.
منابع و مآخذ:
کتاب هوش تجاری در کسب و کار : محمد جعفر تارخ، حسین مهاجری
کتاب هوش استراتژیک : محمد جعفر تارخ، فردوس حاتمی
کتاب سیستم های اطلاعات مدیریت: رامین مولاناپور، فرزاد حبیبی پور، مهران کرمی
کتاب مرجع کامل بازاریابی الکترونیکی: یعقوب فرجامی، رامین مولاناپور، مهران کرمی
کتاب هوش تجاری با رویکرد مدیریتی: محمدرحیم اسفیدانی، روح اله نوری، بهناز بهادری فر
کتاب مبانی تجارت الکترونیکی و سیستم های هوشمند : محمدرضا شیخ بهائی
کتاب کسب و کار الکترونیکی با رویکرد سیستم های اطلاعاتی : محمدرضا شیخ بهائی