وبلاگ رسمی محمدرضا شیخ بهائی

مشاور و متخصص فناوری اطلاعات ، تجارت الکترونیکی ، هوش تجاری و مدیریت دانش

محمدرضا شیخ بهائی متولد 16 آبان 1366 اصفهان، دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی دانشگاه قم. سخنران ، مشاور و متخصص فناوری اطلاعات،تجارت الکترونیکی، بازاریابی الکترونیکی، هوش تجاری و مدیریت دانش.

آخرین مطالب
تالیفات



مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) (تقسیم بندی CRM)

محمدرضا شیخ بهائی | دوشنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۴، ۰۷:۰۴ ب.ظ

Analytical : این بخش شاید مهمترین نوع از CRM باشد. به این صورت که شامل داده هایی می شود که برنامه ها، هنگام کار با مشتری به آن احتیاج دارند . به عبارت بهتر این داده های خام در اختیار برنامه های CRM قرار می گیرند و پس از کار بر روی این داده ها، نتیجه مناسب در اختیار شرکت و مشتری قرار داده می شود.

اما اگر بخواهیم یک تعریف کامل ارائه دهیم : بدست آوردن ، ذخیره ، پردازش ،تفسیر و ارائه گزارش به استفاده کنندگان داده های مشتری را می توان ذکر نمود. شرکتهای زیادی هستند که این داده ها را جمع آوری می کنند و بعد با استفاده از الگوریتمهای مختلف سعی می کنند که این داده ها تحلیل و تفسیر کنند. البته باید توجه داشت نقطه برد این شرکتها هنرشان در ارائه اطلاعات شخصی (personalized) می باشد.

Collaborative : در این قسمت ، ما به نقطه ارتباط با مشتری می رسیم .حالا کانال این ارتباط هرچه می خواهد باشد: پست الکترونیک، فکس، تلفن، وب سایت و ...، Application هایی که در این نوع با آنها سروکار داریم شامل: PRM ها هستند.

 

اما باید قبول کنیم بدون Analytical عملا دو نوع دیگv یا وجود ندارند یا ناقص هستند.