کافه دانش (قسمت سوم - مکاتب مدیریت دانش)
محمدرضا شیخ بهائی | يكشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۴، ۱۰:۳۰ ق.ظ
مکتب سازمانی
این مکتب استفاده از ساختارهای سازمانی یا شبکههای روابط را برای تسهیم یا ذخیرهسازی دانش موردتوجه قرار میدهد. در این مکتب از گروههای تسهیم تجربه استفاده میگردد. این گروههای اجتماعی متشکل از افراد درون یا بین سازمانی با منافع، یا مسئله، یا تجربه مشترکاند که با یک هدف سازمانی مشخص طراحی و تشکیل میشود.
مکتب استراتژیک
این مکتب مدیریت دانش را به عنوان یک بعد استراتژیک رقابتی در نظر میگیرد. در این مکتب مدیریت دانش به عنوان جوهره استراتژی شرکت در نظر گرفته میشود. مکتب استراتژیک بر مزیت رقابتی تمرکز دارد که هدف در آن شناسایی، بهرهبرداری و خلق قابلیتهای دانشی است.
برگرفته از کتاب مدیریت دانش (فرایند خلق، تسهیم و کاربرد سرمایه فکری در کسب و کارها) نوشته دکتر بهروز قلیچ لی ، انتشارات سمت چاپ 1391