وبلاگ رسمی محمدرضا شیخ بهائی

مشاور و متخصص فناوری اطلاعات ، تجارت الکترونیکی ، هوش تجاری و مدیریت دانش

محمدرضا شیخ بهائی متولد 16 آبان 1366 اصفهان، دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی دانشگاه قم. سخنران ، مشاور و متخصص فناوری اطلاعات،تجارت الکترونیکی، بازاریابی الکترونیکی، هوش تجاری و مدیریت دانش.

آخرین مطالب
تالیفات



آموزش Google Analytics (قسمت دوم - هوش تجاری با گوگل آنالیتیک)

محمدرضا شیخ بهائی | سه شنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۴، ۱۲:۲۱ ب.ظ

اگر شما هم تعداد زیادی وب سایت دارید, می توانید از منوی جستجو در زیر محدوده تاریخ برای پیدا کردن دامنه مورد نظرتان استفاده نمایید. همچنین در صورتیکه شما فقط می خواهید دامنه‌هایی را که بیشتر برای کسب و کار شما مهم هستند را ببینید, می توانید آنها را با ستاره علامت گزاری نمایید و تنظیمات نمایش را به حالت فقط نمایش سایت های ستاره دار تغییر دهید.
شما می توانید از امکان محدوده تاریخ استفاده کنید تا اطلاعات سایت ها را بر اساس دوره زمانی مورد نظرتان مشاهده کنید. همچنین شما می توانید از امکان محدوده تاریخ برای مقایسه دوره زمانی فعلی با یک دوره زمانی در گذشته استفاده نمایید تا تغییرات بوجود آمده در دوره ها (sessions), متوسط زمان هر دوره, نرخ جستن و نرخ تغییر هدف را ببینید.
از آنجا که داده ها برای هر وب سایت تغییر می کند تا مقایسه زمانبندی شده را انعکاس بدهد, این ساده می باشد که ببینید کدام وب سایت شما ترافیک بیشتر و یا کمتری را دریافت کرده است و تغییرات را متوجه شوید.
برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد یک وب سایت خاص, فقط بر روی لینک مربوطه کلیک نمایید و سپس شما به صفحه گزارش دهی گوگل آنالیتیک منتقل خواهید شد.

گزارش دهی گوگل آنالیتیک (Google Analytics Reporting):
صفحه گزارش دهی گوگل آنالیتیک یک نمای کلی از اطلاعات مخاطبانتان ارائه می کنددر بالای صفحه نمایش گزارش دهی گوگل آنالیتیک, شما نوار منو اولیه گوگل آنالیتیک را می بینید که به شما امکان رفتن و حرکت بین صفحه اصلی, بخش گزارش دهی, بخش سفارشی سازی گزارشات و بخش ادمین را می دهد. علاوه بر این در قسمت سمت راست, شما می توانید به وب سایت های دیگرتان در حساب کاربری گوگل آنالیتیک خود سوئیچ کنید. در منوی عمودی سمت چپ, یک ابزار جستجو وجود دارد تا به شما برای پیدا کردن گزارش های خاص کمک کند و همچنین یک لیست از لینک هایی به مناطق مهم از گوگل آنالیتیک شما .به توضیح گزینه های این منو در پایین می پردازیم:


داشبورد (Dashboards):
داشبورد به شما اجازه می دهد تا با استفاده از ویجت ها (widgets) یک نمایش سفارشی از داده های گوگل آنالیتیک بسازید. این یک راه بسیار خوب برای دیدن زیر مجموعه های خاصی از داده ها می باشد بدون نیاز به گشتن در میان گزارش های استاندارد موجودشما می توانید ویجت ها را به داشبورد خود با استفاده از دکمه (Add Widget+) اضافه کنید و یا برای اضافه کردن ویجت ها از لینک (Add to Dashboard) با مرور گزارش های استاندارد استفاده کنید. همچنین می توانید ابزار ready-to-go dashboards  را از گالری راه حل های گوگل آنالیتیک دانلود نمایید.

کلیدهای میانبر (Shortcuts):
کلید های میانبر ابزاری است که به سادگی شما را به گزارش های گوگل آنالیتیک مورد علاقه تان لینک می‌کندهر زمان که شما در حال مشاهده یک قسمت خاص از اطلاعات در گوگل آنالیتیک هستید و نیاز دارید که مجددا در زمان های مختلف به این اطلاعات مراجعه کنید, بر روی لینک کلید میانبر در بالای آن کلیک کنید. با این کار آدرس این گزارش خاص در منو کلیدهای میانبر قرار می گیرد تا بتوانید در آینده به آن مراجعه کنید.

آگاه سازی رویداد ها (Intelligence Events):
آگاه سازی رویدادها هشدار هایی می باشند که شما می توانید در گوگل آنالیتیک آنها را فعال کنید تا در زمان وقوع رویدادهای خاص برای شما ایمیل ارسال شودشما می توانید مثلا برای یک تغییر چشمگیر در تعداد دوره ها (Sessions), تغییرات هدف و یا معیارهای دیگر هشدارهایی را در بازه های زمانی روزانه, هفتگی و یا ماهانه تنظیم نمایید.

زمان واقعی یا بلادرنگ (Real-Time):
آیا می خواهید بدانید دقیقا در حال حاضر چه اشخاصی روی وب سایت شما هستند؟ اطلاعات زمان واقعی فورا به شما امکان دسترسی به این اطلاعات را می دهدشما می توانید صفحات دیده شده توسط بازدیدکنندگان فعلی, صفحات فعال, مکان جغرافیایی آنها و موارد بیشتری را در این بخش مشاهده کنید.
بازدیدکنندگان از طریق گزارش های تغییرات (Audience Through Conversions Reports):
خوراک اطلاعاتی گوگل آنالیتیک شما از طریق بخش های بازدیدکنندگان (Audience), جذب (Acquisition), رفتار (Behavior)  و تغییرات (Conversions) بدست می آیند. این ها گزارش های مفصلی درباره کاربران, منابع ترافیک, محتوا و تکمیل ورسیدن به هدف هستند.
مشاهده گزارش های استاندارد گوگل آنالیتیک (Google Analytics Standard Reporting Views):
هر زیرمجموعه از گزینه های اصلی نوارعمودی کناری یک گزارش استاندارد را ارائه می کند. هنگامی که شما در حال مشاهده یک گزارش استاندارد هستید, موارد زیر را خواهید دید:
نام گزارش (به عنوان مثال: زبان), انتخاب کننده تاریخ و یک نوار ابزار استاندارد با امکاناتی که به شما اجازه سفارشی کردن نحوه نمایش گزارش را می دهد, ایمیل کردن گزارش, خروجی گرفتن از اطلاعات گزارش با فرمت های مختلف صفحه گسترده و یا PDF, اضافه کردن گزارش به داشبورد و ایجاد یک کلید میانبر به این گزارشوقتی شما لوگوی شبیه به کلاه فارغ التحصیلی را در زیر انتخاب کننده تاریخ در نوار ابزار مشاهده می کنید, می توانید بر روی آن کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد داده های آن گزارش خاص بدست بیاورید.
زیر منوی نوار ابزار دو گزینه وجود دارد. تمام دوره ها (All Sessions) که اطلاعات شما را از سرتاسر گوگل آنالیتیک به صورت تمام و کمال نشان می دهد, و اضافه کردن سگمنت (Add Segment+) که اجازه می دهد که شما اطلاعات خود را بر اساس معیارهای خاصی مشاهده کنید, مانند ترافیک مستقیم, ترافیک از موتورهای جستجو, ترافیک از موبایل ها و غیره.
در صفحه اضافه کردن سگمنت, شما می توانید از گزینه ایجاد سگمنت جدید (Create New Segment+)  استفاده نمایید برای ساختن معیارهای مورد نظر خودتان, مانند ترافیک آمده به وب سایت از کشور ایران و یا ترافیک آمده به وب سایت شما روی یک صفحه خاص از وب سایت.
با نگاه به صفحه تمام دوره ها, شما اطلاعاتی را خواهید دید که مخصوص گزارشی است که نگاه می کنید. بیشتر گزارش ها با یک دید جستجوگر در جدول زمانی شروع می شوند.
در بالای دید جستجوگر در جدول زمانی گزینه ای برای سوئیچ بین خلاصه اطلاعات, میزان استفاده سایت, مجموعه هدف, تجارت الکترونیک و تبلیغات AdSenseگوگل وجود دارد.
نمایش خلاصه اطلاعات به صورت پیش فرض می باشد و برای اطلاعاتی که گزارش شده اند میزان جذب, رفتار و تغییرات اطلاعات را  نشان می دهد
اگر شما چندین هدف برای وب سایت خود راه اندازی کرده اید, از منوی کشویی تغییرات برای تغییر اطلاعات مربوط به یک هدف متفاوت استفاده نمایید.
نگاه به میزان استفاده سایت فقط به شما تعداد دوره ها, تعداد صفحات دیده شده در هر دوره, میانگین بازه زمانی دوره ها, درصد دوره های جدید و نرخ جستن برای اطلاعات گزارش شده را نشان می دهد. در واقع نگاه به میزان استفاده از سایت همه چیز از گزینه های جذب و رفتار را به جز کاربران جدید را شامل می شود.
دیدن مجموعه های هدف نرخ تغییر کلی هدف را برای اهداف یک مجموعه نشان می دهد (شما می توانید 4 هدف در هر مجموعه داشته باشید), ارزش هدف در هر دوره و نرخ تبدیل هدف فردی برای هر هدف در یک مجموعه.
دیدن تجارت الکترونیک میزان درآمد, معاملات, ارزش سفارش, نرخ تغییرات تجارت الکترونیک و ارزش هر دوره را برای اطلاعات گزارش شده نشان می دهد. جهت دریافت اطلاعات فوق الذکر, شما می بایست وب سایت تان را برای ردیابی تجارت الکترونیک تنظیم نمایید, و شما از مرکز راهنمایی یا  Help Center گوگل آنالیتیک می توانید چگونگی این تنظیمات را بیاموزید.
گزینه دیدگاه Adsense مربوط به وب سایت هایی می شود که تبلیغات AdSense گوگل را روی وب سایت‌شان راه اندازی کرده اند. این دیدگاه درآمد حاصل از AdSense, تعداد کیلیک روی تبلیغات, تعداد بازدید صفحه, (CTR (Click through rate   و eCPM (Effective Cost-per-thousand)  را برای اطلاعات گزارش شده نشان می دهد. برای دریافت این اطلاعات می بایست اکانت تبلیغات AdSense شما به اکانت گوگل آنالیتیک شما مرتبط   و یا Link شود.

 

سفارشی سازی گوگل آنالیتیک (Google Analytics Customization):

دومین آیتم اصلی از نوار منوی بالایی سفارشی سازی می باشد. مزیت استفاده از یک گزارش سفارشی گوگل آنالیتیک این است که شما می توانید یک بخش دقیق از اطلاعات گوگل آنالیتیک را ببینید و به صورت منظم آن را به ایمیل های مورد نظرتان ارسال نمایید.
شما می توانید خودتان گزارش های جدیدی را ایجاد نمایید, آنها را در دسته بندی های مختلف سازماندهی نمایید و گزارش ها را از گالری راه حل های گوگل آنالیتیک (Google Analytics Solutions Gallery) وارد نمایید.

 

منبع : اینترنت (برگرفته از پارسیان مهر)