وبلاگ رسمی محمدرضا شیخ بهائی

مشاور و متخصص فناوری اطلاعات ، تجارت الکترونیکی ، هوش تجاری و مدیریت دانش

محمدرضا شیخ بهائی متولد 16 آبان 1366 اصفهان، دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی دانشگاه قم. سخنران ، مشاور و متخصص فناوری اطلاعات،تجارت الکترونیکی، بازاریابی الکترونیکی، هوش تجاری و مدیریت دانش.

آخرین مطالب
تالیفات



داده کاوی و انبارداده (کاربردهای داده کاوی در حوزه های مختلف)

محمدرضا شیخ بهائی | سه شنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۴، ۱۲:۴۶ ب.ظ

کاربردهای داده کاوی

بازاریابی : پیشگوئی اینکه کدام مشتریان به تبلغات اینترتی واکنش نشان می دهند و یا اینکه کدام محصول خاص را خواهند خرید.

بانکداری : پیش بینی وام های بد (دارای بازپرداخت بد) و هم چنین پیش بینی سوء استفاده کلاهبرداران از کارت های اعتباری، مصرف اعتبار موجود در کارت های اعتباری توسط مشتریان جدید و ....

خرده فروشی و فروش : پیش بینی فروش و تعیین سطح صحیح موجودی ها و زمان بندی توزیع کالا در بازار فروش.

ساخت و تولید : پیش بینی زمان مورد انتظار خرابی ماشین الات و یافتن عوامل کلیدی ای که بهینه سازی ظرفیت تولید را تحت تاثیر قرار میدهد.

صنعت بیمه : پیش بینی میزان مطالبه ها و پوشش هزینه های بهداشتی و درمانی و ...

سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر : پیش بینی اینکه چه مدت زمان نیاز است تا یک تراشه جدید ابداع گردد و ...

خطوط هواپیمائی : جمع آوری داده هائی که نه تنها نشان دهد مسافران به کجا پرواز می کنند بلکه داده هائی که مقصد نهائی مسافران و تغییراتی که آنها در پرواز خود و در میانه راه انجام می دهند تا به مقصد خود برسند.

دولت و مسائل دفاعی : پیش بینی هزینه های مربوط به جابجائی نیروهای نظامی و تجهیزات و ...

رسانه ها : پیش بینی اینکه کدام برنامه در طول زمان های ابتدائی روز تاثیر بهتر و بیشتری بر روحیات افراد دارد و ...

پلیس : ردیابی الگوهای رفتاری مجرمان ، رفتار مجرمان و ...

 

کارکردهای داده کاوی

الگوریتم ها

مثال های کاربردی

وابسته سازی

آمار ، تئوری مجموعه ها

تحلیل سبد فروش

طبقه بندی

درخت تصمیم، شبکه های عصبی، ارزیابی ریسک و ...

بازاریابی هدف

دسته بندی

شبکه های عصبی، آمار، بهینه سازی، تحلیل تفکیکی

تقسیم بازار

کشف توالی

آمار، تئوری مجموعه ها

تحلیل سبد فروش در هر زمان و ...

مدل سازی

رگرسیون خطی و غیرخطی، برازش منحنی، شبکه های عصبی

پیش بینی، کنترل موجودی و ...

بررسی تمام سطوح داده و ایجاد انگیزش کلی از آنها

تجسم داده ها و بهره گیری از روش های مختلف

تجسم داده های حاصل از مراحل قبل