آموزش Google Analytics (قسمت سوم - مدیریت گوگل آنالیتیک : اهداف و کمپین ها)
دو ویژگی که شما نیاز دارید همین حالا استفاده از آنها را شروع کنید:
دو چیز وجود دارد که شما باید همین حالا استفاده از آنها را شروع کنید (در صورتیکه تا به حال از آنها استفاده نکرده باشید) تا بتوانید به معنای واقعی از گوگل آنالیتیک خود سود ببرید.
- اهداف و کمپین های سفارشی (Goals and Custom Campaigns)
اهداف گوگل آنالیتیک (Google Analytics Goals)
در منوی مدیریت یا ادمین گوگل آنالیتیک در زیر بخش View, شما گزینه ای برای راه اندازی اهداف برای وب سایت تان دارید.
اهداف گوگل آنالیتیک, به شما کمک می کند تا اطلاعاتی را که به یک کاربر "که در حال تکمیل یک عمل خاص در وب سایت شماست" مربوط می شود را ردیابی نمایید. ساده ترین نوع هدف, هدف مقصد (Destination goal) می باشد. این نوع هدف به شما این امکان را میدهد تا تعیین کنید که وقتی یک کاربر به یک صفحه خاص از وب سایت شما رسید, یک هدف خاص تکمیل شده است. در ادامه چند مثال ساده بیان شده است: اگر صفحات خاصی دارید که خریداران هنگام فرایند سبد خرید در آن قرار می گیرند, شما می توانید گزینه قیف یا Funnel را فعال نمایید و تمام آن صفحات را به آن اضافه کنید. این گزینه به شما امکان ردیابی صفحات را می دهد که کدام صفحه بیشترین از دست دادن مشتری در آن رخ داده بنابراین شما می توانید سبد خریدتان را برای فروش بیشتر بهینه نمایید. برای فعال سازی یک هدف مقصد, بر روی گزینه Goals در پنل مدیریت کلیک نمایید و سپس روی دکمه +New Goal کلیک کنید.
برای هدف تان نام بگذارید و نوع مقصد را انتخاب کنید و سپس روی گزینه Next step کلیک کنید.
برای اینکه از صحت عملکرد هدف جدید خود مطلع شوید, می بایست یک فرم اختیاری که در وب سایت تان می باشد را ارسال کنید و یا یک فرم تماس ارسال نمایید و یا یک خرید در سبد خرید خود ثبت کنید.
دو آیتم اختیاری در جزئیات هدف شما ارزش (Value) و قیف (Funnel) هستند. در صورتیکه شما یک ارزش خاص برای تکمیل هر هدف خود می دانید، سپس شما می توانید آن را به عنوان یک ارزش در جزئیات اضافه کنید. در غیر اینصورت این گزینه را خالی بگذارید. در صورتیکه شما یک سبد خرید دارید در صفحاتی اختصاصی که کاربر در طی اجرای فرایند خرید از آنها عبور خواهد کرد, شما می توانید آن صفحات را در زیر گزینه قیف اضافه نمایید. شما می توانید مراحل یکپارچه فروش خود را در گزارش مجسم سازی شده قیف (Funnel) استاندارد مشاهده کنید. هنگامی که تکمیل فرم هدف به اتمام رسید, شما می توانید بر روی لینک Verify this Goal قبل از save کردن هدف تان کلیک نمایید. در صورتیکه هر کاربری هدف را تکمیل کرده باشد (به هدف مورد نظر رسیده باشد) در هفت روز گذشته, شما یک تاییدیه دریافت می کنید که هدف شما به درستی راه اندازی شده است. با راه اندازی یک هدف مقصد (Destination goal), شما می توانید (ROI (return on investment یا بازگشت سرمایه خود را با استفاده از گوگل آنالیتیک اندازه گیری کنید. شما قادر خواهید بود تا ببینید کدام منابع ترافیکی و شبکه های اجتماعی بیشترین کاربرانی را که هدف را تکمیل کرده اند به وب سایت شما فرستاده اند. همچنین شما قادر خواهید بود که شهر و یا کشور این کاربران را ببینید, و خیلی چیزهای بیشتر.
گذشته از اهداف مقصد, سه نوع دیگر هدف وجود دارد. نوع هدف مقصد به طور کلی ساده ترین نوع برای راه اندازی است و بیشترین کاربرد و فایده را دارد. شما می توانید درباره راه اندازی دیگر انواع هدف و مزایای آنها در مرکز راهنمایی گوگل آنالیتیک (Google Analytics Help Center) مطالعه نمایید.
کمپین های سفارشی گوگل آنالیتیک (Google Analytics Custom Campaigns)
کمپین های سفارشی بازدیدکنندگان را از منابع ترافیکی خاص ردیابی می کنند. کمپین ها با استفاده از پارامترهای UTM راه اندازی می شوند. این پارامترهای UTM به انتهای آدرس URL یی اضافه میشوند که یک بازدید کننده ممکن است بر روی آن کلیک کند.
گوگل آنالیتیک برای ردیابی کمپین ها به سه پارامتر نیاز دارد: نوع رسانه کمپین و یا قالب کمپین (utm_medium), منبع ترافیکی کمپین (utm_source) و نام کمپین (utm_campaign).
با استفاده از کمپین ها, شما می توانید بازدیدکنندگان را از هر جایی که آمده باشند ردیابی نمایید.
بهترین قسمت درباره راه اندازی این لینک ها این است که شما می توانید به راحتی با استفاده از campaigns URL Builder tool در گوگل این کار را انجام دهید. شما فقط آدرس URL خود, منبع کمپین, نوع رسانه کمپین و نام کمپین را وارد می کنید.
کلید دقت ردیابی کمپین ها به سازگاری پارامترها بستگی دارد. حروف بزرگ و کوچک, تلفظ حروف, فاصله گذاری و نقطه گذاری باید دقیقا یکسان باشند تا همیشه به عنوان یک کمپین یکسان در گوگل آنالیتیک حساب شود.
منبع : اینترنت (برگرفته از پارسیان مهر)