آموزش Google Analytics (قسمت اول - مفاهیم و واژه نامه گوگل آنالیتیک)
محمدرضا شیخ بهائی | سه شنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۴، ۱۲:۰۷ ب.ظ
واژه نامه گوگل آنالیتیک:
- ابعاد (Dimensions): ابعاد یک ویژگی توصیفی یا مشخصات یک شی می باشد که می تواند مقادیر مختلفی داشته باشد. مرورگر, خروج از صفحه, نمایش ها و مدت زمان دوره. همه نمونه هایی از ابعاد هستند که به صورت پیش فرض در گوگل آنالیتیک وجود دارند.
- متریک ها یا معیار ها (Metrics): مقادیر منحصر به فردی از ابعاد هستند که به صورت یک مبلغ یا یک نسبت اندازه گیری می شوند. صفحه های مشاهده شده, صفحات مشاهده شده در هر دوره و میانگین زمان دورهها نمونههایی از متریکهایی هستند که در گوگل آنالیتیک استفاده می شوند.
- دوره ها (Sessions): یک دوره به بازهای از زمان که کاربر فعالانه با وب سایت شما, برنامه و غیره درگیر می باشد اطلاق می گردد البته در یک تاریخ مشخص. تمام داده های استفاده شده (صفحههای مشاهده شده, رویدادها، تجارت الکترونیک و غیره) با یک دوره مرتبط می باشند.
- کاربران (Users): کاربران کسانی هستند که در یک محدوده تاریخ انتخاب شده حداقل یک دوره فعال داشته اند. که این شامل هر دو کاربر جدید و مجدد بازگشته می شود.
- تعداد بازدید از صفحه (Pageviews): به معنی تعداد کل صفحات مشاهده شده می باشد. نمایش مکرر یک صفحه محاسبه می شود.
- صفحات در هر دوره (Pages/Session): در واقع میانگین تعداد صفحات مشاهده شده در هر دوره میباشد که به آن میانگین عمق صفحه نیز می گویند. نمایش مکرر یک صفحه محاسبه می شود.
- متوسط بازه زمانی دوره (Avg. Session Duration): میانگین طول یک دوره.
- نرخجستن (Bounce Rate): نرخ جستن درصد بازدید از یک تک صفحه می باشد (به عنوان مثال بازدید هایی که یک شخص از صفحه ورودیاش به سایت تا خروج از سایت داشته است بدون تعامل با آن صفحه)
- دوره های جدید (New Sessions): تخمینی از درصد بازدیدهایی که برای اولین بار هستند.
- اهداف (Goals): اهداف به شما این امکان را می دهند تا متوجه شوید چگونه اغلب کاربران اقدامات خاصی را روی وب سایت شما انجام می دهند و یا کامل می کنند.
- تغییرات (Conversions): تغییرات تعداد دفعاتی است که اهداف روی سایت شما کامل می شوند.
- کمپین ها (Campaigns): کمپین ها (همچنین به عنوان کمپین های سفارشی نیز شناخته می شوند) به شما اجازه اضافه کردن پارامترهایی به هر آدرس از وب سایت شما را می دهند برای جمع آوری اطلاعات بیشتر درباره ترافیک ارجاعی به سایت شما.
- جذب (Acquisition): جذب چگونگی رسیدن کاربران به وب سایت شما را نشان می دهد (چگونگی جذب شدن کاربران)
-
رفتار (Behavior): اطلاعات رفتار (رفتار کاربران) به شما جهت بهبود مطالب وب سایتتان کمک میکند.
منبع : اینترنت (برگرفته از پارسیان مهر)