وبلاگ رسمی محمدرضا شیخ بهائی

مشاور و متخصص فناوری اطلاعات ، تجارت الکترونیکی ، هوش تجاری و مدیریت دانش

محمدرضا شیخ بهائی متولد 16 آبان 1366 اصفهان، دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی دانشگاه قم. سخنران ، مشاور و متخصص فناوری اطلاعات،تجارت الکترونیکی، بازاریابی الکترونیکی، هوش تجاری و مدیریت دانش.

آخرین مطالب
تالیفات




فرآیند یک معامله در پرداخت الکترونیکی :

1-مشتری می بایست به وب سایت فروشنده مراجعه نماید و کالا و یا خدمت مورد نظر خود را انتخاب نماید. 2-سایت مربوط می بایست مبلغی را جهت میزان جمع کل هزینه خرید مشخص نماید. 3-فروشنده اطلاعات کارت پرداخت را به واحد تجاری صادر کننده کارت می دهد جهت تأیید. 4- انجام تراکنش و کسر پول از حساب مشتری و واریز آن به حساب فروشنده .
روش های نگه داری پول الکترونیکی : 

  1. ذخیره آنلاین: به این معنی است که استفاده کننده پول الکترونیکی به طور مشخص پول را در اختیار ندارد بلکه یک طرف سوم قابل اعتماد همانند یک بانک الکترونیکی کلیه انتقال های نقدی و حساب های مشتریان را نگه می دارد که این کار باعث امنیت بیشتر در مقابل کلاه برداری اینترنتی می شود. زیرا بانک می تواند صحت پول مشتری را تایید نماید.
  2. ذخیره آفلاین: مانند پولی است که در کیف جیبی خود نگه می داریم و احتیاج به طرف سومی نیست. به همین دلیل باید با نرم افزار یا سخت افزار خاصی امنیت آن را تامین نمود . شبیه bitcoins

دسته بندی پرداخت بر اساس مکان پرداخت : 

  1. پرداخت حضوری: در پرداخت های حضوری شخص خریدار به صورت حضوری مبلغ کالا یا خدمت مورد نظر را پرداخت می نماید. به عنوان مثال پرداخت با کارت های اعتباری در فروشگاه ها.
  2. پرداخت های غیرحضوری: شامل پرداخت هایی می شود که مکان شخص خریدار مستقل و به دور از فروشنده بوده و خریدار در محل عرضه کالا و خدمات حضور فیزیکی ندارد. در این نوع پرداخت خریدار از طریق یک کانال الکترونیکی بهای کالا یا خدمت مورد نظر خود را پرداخت می نماید. به عنوان مثال خرید کالا از طریق درگاه های خرید اینترنتی .

دسته بندی بر اساس مبلغ پرداخت :

  1. پرداخت های خرد: در این پرداخت ها مبلغ مورد انتقال کم بوده و معمولاً نرخ تراکنش ها بالاست. همانند پرداخت عوارض بزرگراه ها، خرید بلیط اتوبوس .
  2. پرداخت های غیرخرد: مبلغ مورد انتقال در این پرداخت ها بالاتر بوده و همین دلیل در این نوع پرداخت ها معمولاً سازگاری امنیتی و به نسبت قوی تر از پرداخت های خرد مورد نیاز است.

دسته بندی بر اساس زمان پرداخت :

  1. پیش پرداخت: در این شیوه خریدار قبل از دریافت کالا یا خدمت بهای آن را می پردازد . همانند پیش فروش خودرو .
  2. روش پس پرداخت: در این روش خریدار پس از دریافت کالا یا خدمت بهای آن را می پردازد.
  3. روش پرداخت فوری: در این شیوه پرداخت در همان زمان عمل خرید انجام می شود و کالا یا خدمت مربوط نیز در همان زمان پرداخت تحویل داده می شود.

سیستم های پرداخت سیار : سیستم های پرداخت الکترونیکی از درگاه های الکترونیکی مختلفی استفاده می نمایند که از بین آن ها می توان به اینترنت، تلفن ثابت، تلفن همراه و یا پایانه های فروش اشاره کرد. یکی از روش های جدید سیستم پرداخت، سیستم های پرداخت سیار می باشد که تعریف آن به قرار زیر است :
یک سیستم پرداخت سیار سیستمی است که امکان پرداخت بهای کالا و خدمات را از طریق دستگاه های ارتباطی بی سیم مانند تلفن های همراه و یا PDA فراهم می نماید. سیستم های پرداخت سیار می توانند شامل بازیگران متعددی باشند که از جمله می توان به خریداران، فروشندگان، موسسات مالی اشاره نمود.