وبلاگ رسمی محمدرضا شیخ بهائی

مشاور و متخصص فناوری اطلاعات ، تجارت الکترونیکی ، هوش تجاری و مدیریت دانش

محمدرضا شیخ بهائی متولد 16 آبان 1366 اصفهان، دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی دانشگاه قم. سخنران ، مشاور و متخصص فناوری اطلاعات،تجارت الکترونیکی، بازاریابی الکترونیکی، هوش تجاری و مدیریت دانش.

آخرین مطالب
تالیفات



هوش تجاری (بخش سوم - اجزاء اساسی هوش تجاری)

محمدرضا شیخ بهائی | سه شنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۴، ۱۲:۳۶ ب.ظ

انبار داده
انبار داده قلب معماری محیط های کسب و کار است و هم چنین اساس فرایند تمامی سیستم های پشتیبان تصمیم است. یک انبار داده داده شامل مجموعه ای از داده های مبتنی بر موضوع ، یکپارچه شده ، غیر فرار و مختلف الزمان است.


تحلیل کسب و کار
امروزه نرم افزار های بسیاری وجود دارند که به کاربران اجازه می دهند تا گزارش ها و پرس و جوهائی را بنا به درخواست و دلخواه خود ایجاد کنند تا بتوانند آنها را در تحلیل درست داده ها راهنمائی کنند.
در اینجا باید گفت تمامی آنها در اصل تحت نام OLAP پدیدار شده اند. تحلیل کسب و کار مقوله ای وسیع از کارکردها و تکنیک هاست برای : جمع آوری ، ذخیره سازی ، تجزیه و تحلیل و ایجاد امکان دسترسی به داده های سازمان تا کارکنان بنگاه را در اخذ تصمیمات بهتر تجاری و استراتژیک یاری کند.


مدیریت عملکرد کسب و کار
یکی از مهم ترین ابزارهای هوش تجاری است. این جزء بر پایه متدولوژی کارت امتیاز متوازن بوده که چارچوبی برای تعریف پیاده سازی و مدیریت کسب وکار از طریق مقایسه و ایجاد ارتباط میان اهداف و استانداردهای واقعی است.


واسط کاربری
واسط کاربر از طریق ابزارهای  دیداری ، بینش وسیعی را نسبت به استانداردهای عملکرد بنگاه (شاخص های کلیدی عملکرد) روندها و انتظارات از نواحی چندگانه کسب و کار فراهم می کند.

 

منابع و مآخذ:

کتاب هوش تجاری در کسب و کار : محمد جعفر تارخ، حسین مهاجری

کتاب هوش استراتژیک : محمد جعفر تارخ، فردوس حاتمی

کتاب سیستم های اطلاعات مدیریت: رامین مولاناپور، فرزاد حبیبی پور، مهران کرمی

کتاب مرجع کامل بازاریابی الکترونیکی: یعقوب فرجامی، رامین مولاناپور، مهران کرمی

کتاب هوش تجاری با رویکرد مدیریتی: محمدرحیم اسفیدانی، روح اله نوری، بهناز بهادری فر

کتاب مبانی تجارت الکترونیکی و سیستم های هوشمند : محمدرضا شیخ بهائی

کتاب کسب و کار الکترونیکی با رویکرد سیستم های اطلاعاتی : محمدرضا شیخ بهائی