وبلاگ رسمی محمدرضا شیخ بهائی

مشاور و متخصص فناوری اطلاعات ، تجارت الکترونیکی ، هوش تجاری و مدیریت دانش

محمدرضا شیخ بهائی متولد 16 آبان 1366 اصفهان، دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی دانشگاه قم. سخنران ، مشاور و متخصص فناوری اطلاعات،تجارت الکترونیکی، بازاریابی الکترونیکی، هوش تجاری و مدیریت دانش.

آخرین مطالب
تالیفات



هوش تجاری (بخش اول - تعاریف بنیادی هوش تجاری)

محمدرضا شیخ بهائی | سه شنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۴، ۱۲:۲۵ ب.ظ

هوش تجاری رویکردی استراتژیک است برای : هدف‌گذاری به صورت سیستماتیک، ردیابی، مخابره و نهایتا ترجمه سیگنال‌ها و علائم ضعیف کسب و کار به یکسری اطلاعات کاربردی که اساس تصمیم‌گیری های استراتژیک شوند.

هوش تجاری به عنوان تغییر شکل دهنده آگاه و روشمند است، که داده‌های مختلف را از منابع مختلف داده دریافت، و به شکل‌های جدید تغییر می‌دهد تا اطلاع نتیجه‌گرا و تجاری را فراهم کند.

هوش تجاری شامل تمام ابزارهای اطلاعاتی و تکنیکی جهت تحلیل دانش و اطلاعات در دسترس یک شرکت است و به طور کلی عبارتست از : دسترسی، تجزیه و تحلیل و فراهم‌آوردن داده‌های تجاری برای کاربران در یک بنگاه تجاری است.

هوش تجاری هنر بدست آوردن مزیت تجاری و رقابتی از داده‌ها است.

هوش تجاری مجموعه‌ای است از مفاهیم، روش‌ها، و فرایندهای برای بهبود تصمیم‌‌های تجاری که اطلاعات بدست آمده از چندین منبع اطلاعاتی را مورد بهره‌برداری قرار داده و از تجارب افراد خبره و برخی فرضیات استفاده می‌کند تا به پرورش درکی درست از تجارت پویا نایل آید.

هوش تجاری به مهارت‌ها، تکنولوژی‌ها، برنامه‌ها و روش‌هائی اطلاق می‌شود که به فهم بهتر کسب و کار و مسائل بازرگانی مربوط به آن کمک می نماید.

هوش تجاری اغلب به بهره‌ برداری بهتر از تصمیمات کسب و کار تعبیر میگردد. بنابراین سیستم هوش تجاری می تواند "سیستم‌های پشتیبان تصمیم" نامیده میشود.

 

منابع و مآخذ:

کتاب هوش تجاری در کسب و کار : محمد جعفر تارخ، حسین مهاجری

کتاب هوش استراتژیک : محمد جعفر تارخ، فردوس حاتمی

کتاب سیستم های اطلاعات مدیریت: رامین مولاناپور، فرزاد حبیبی پور، مهران کرمی

کتاب مرجع کامل بازاریابی الکترونیکی: یعقوب فرجامی، رامین مولاناپور، مهران کرمی

کتاب هوش تجاری با رویکرد مدیریتی: محمدرحیم اسفیدانی، روح اله نوری، بهناز بهادری فر

کتاب مبانی تجارت الکترونیکی و سیستم های هوشمند : محمدرضا شیخ بهائی

کتاب کسب و کار الکترونیکی با رویکرد سیستم های اطلاعاتی : محمدرضا شیخ بهائی